چگونه به یک تریدر حرفه ای تبدیل شویم؟

در سال‌های اخیر ترید و کسب سود از نوسان قیمت دارایی‌ها در بسترهای معاملاتی مختلف، به یکی از محبوب‌ترین فرصت‌های درآمدزایی از بازارهای مالی تبدیل شده‌است.

در میان بازارهای مالی، بازار ارز دیجیتال به دلیل نوسانات بسیار بالا در کوتاه‌مدت و رفع محدودیت‌های بسترهای معاملاتی سنتی، جذابیت بالایی برای معامله‌گران و افرادی که به دنبال کسب درآمد دلاری هستند، پیدا کرده‌است.

اما مهم است بدانید که لازمه تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای کسب آموزش، تجربه، قابلیت پذیرش ریسک و حتی شکست است. از این رو در این مقاله سعی کردیم تا هشت گام یا اصل اساسی برای تریدر حرفه‌ای شدن را با هم مرور کنیم. بنابراین اگر قصد ورود به این بازار و کسب درآمد دلاری به به‌عنوان یک تریدر حرفه‌ای را دارید با ما همراه باشید.

 

 تریدر حرفه ای

 

گام اول: آموزش و کسب دانش در خصوص ارزهای دیجیتال

اولین گام در مسیر تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای، یادگیری و افزایش آگاهی در خصوص فناوری بلاکچین و ساز و کار آن است. در ادامه لازم است تا با موضوعات پایه‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال همچون مکانیسم‌های مختلف تایید تراکنش، به‌خصوص اجماع اثبات کار (PoW) و اجماع اثبات سهام (PoS) آشنا شده و در خصوص آن‌ها مطالعه کنید.

برای نمونه سعی کنید تا با ماهیت ارزهای دیجیتال اصلی همچون بیت‌کوین و اتریوم، استانداردهای حوزه کریپتو مثل ERC-20 و BEP-20، تفاوت میان کوین و توکن، انواع ارزهای دیجیتال مانند

در توجیه اهمیت آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات تخصصی بازار ارز دیجیتالباید گفت که درک عمیق‌تر و کسب آگاهی بالاتر در خصوص مفاهیم اصلی ارزهای دیجیتال، موجب درک بهتر ماهیت و منطق این صنعت، شناخت بهتر تاریخچه هر ارز برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه‌گذاری بر روی آن، حرفه ای شدن در بلندمدت و داشتن پیش‌بینی های بهتر و دقیق‌تر در خصوص آینده بازار ارزهای دیجیتال می‌گردد.

 

 تریدر حرفه ای

 

گام دوم: پیگیری اخبار و تحولات دنیای ارز دیجیتال

یک تریدر حرفه ای پیوسته اخبار و رویدادهای مهم مربوط به حوزه‌ی ارز دیجیتال را پیگیری می‌کند. وب‌سایت‌های شناخته‌شده و معتبری همچون Cointelegraph، CoinMarketCal ، Coindesk ، Coingecko و وب‌سایت صرافی‌های شناخته‌شده منبع خوبی برای پیگیری مداوم و روزانه اخبار، وقایع و حتی تحلیل‌های مرتبط با کریپتوکارنسی هستند.

رویدادها و تحولات مربوط به این حوزه، وضعیت اقتصاد جهانی و اظهارنظرهای شخصیت‌های اثرگذار، بر قیمت رمز ارزها و در کل بر بازار ارزهای دیجیتال، تاثیرات کوتاه‌مدت یا گاهاً بلندمدتی دارند که آگاهی از آن‌ها سود به همراه داشته و عدم اطلاع از آن‌ها می‌تواند موجب زیان معامله‌گران گردد.

گام سوم: یادگری اصولی تحلیل تکنیکال و الگوهای پرایس اکشن

آموزش و یادگیری تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یکی از الزامات تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای در بازار ارز دیجیتال است. تحلیل تکنیکال به دنبال تجزیه و تحلیل روند نمودار قیمت دارایی و تشخیص وضعیت فعلی روند آن و پیش‌بینی روند آتی قیمت است. تحلیل تکنیکال بر این اصل استوار است که همه اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری در خصوص معامله یا سرمایه‌گذاری روی هر دارایی، در نمودار قیمت آن خلاصه شده‌است.

تریدرهای حرفه‌ای در کنار بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و تحلیلگران خبره، خود نیز با تحلیل تکنیکال چارت قیمت را بررسی کرده و به کمک آن وضعیت فعلی بازار و دارایی و روند قیمت آن را تشخیص می‌دهند.

شاخص‌های تحلیل تکنیکال در ۴ دسته‌ی کلی روند (Trend) ، مومنتوم (Momentum)، نوسان (Volatility) و حجم (Volume) قرار می‌گیرند.

البته گفتنی است که یک تریدر حرفه‌ای لازم است تا حداقل به شاخص‌های زیر مسلط باشد:

قدرت نسبی (RSI)، انواع میانگین متحرک یا (MA) ، میانگین متحرک همگرایی و واگرایی (MACD)، فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)، حجم تعادلی (OBV)، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

علاوه بر این‌ها خوب است بدانید که تحلیل تکنیکال توانایی شناسایی الگوهای هندسی تشکیل‌شده روی نمودار (الگوهای پرایس اکشن یا حرکت قیمت) را نیز دارد.

با این حال یک تریدر حرفه‌ای از اندیکاتورها به منظور شناسایی وضعیت فعلی و از الگوها یا پترن‌ها برای پیش‌بینی وضعیت آتی دارایی‌ها بهره می‌برد. گفتنی است یک تریدر حرفه ای تنها به یک الگو یا اندیکاتور اکتفا نمی‌کند. یکی از بهترین منابع برای تحلیل تکنیکال وب‌سایت Tradingview‌ است.

 

تحلیل فاندامنتال

 

گام پنجم: آشنایی با تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental Analysis) روشی برای به دست آوردن ارزش ذاتی یک دارایی در مقایسه با قیمت فعلی‌ آن می‌باشد. اگر ارزش ذاتی یک دارایی از قیمت فعلی آن بالاتر باشد، احتمال وقوع یا ادامه‌ی روند صعودی قوی می‌باشد و برعکس.

ابزارهای تحلیل فاندامنتال در هر یک از بازارهای مالی با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال در بازار سهام عمدتاً از اطلاعات موجود در گزارش‌های مالی استفاده می‌شود. در تحلیل فاندامنتال فارکس نیز شاخص‌های اقتصاد کلان همچون نرخ بهره‌ی بانک‌های مرکزی، تولید ناخالص ملی، تورم و … بهره می‌گیرند. مهم‌ترین شاخص‌های تحلیل فاندامنتال در بازار ارز دیجیتال عبارتند از:

توکنومیکس (Tokenomics)، اعتبار سرمایه‌گذاران و حامیان پروژه، وایت پیپر، نقشه‌ی توسعه، رقبا، تعداد کاربران و روش‌های تامین نقدینگی، شاخص‌های اقتصادی مانند ارزش بازار یا Market Cap، حجم معاملات روزانه، RIO، نقدینگی و دارایی در گردش، شاخص‌های بلاکچین مانند هش‌ریت، حجم استیک‌های انجام‌شده، حجم دارایی‌های قفل‌شده (TVL)، آدرس‌های فعال، تعداد و ارزش تراکنش‌ها، سرعت و کارمزد شبکه، مواضع دولت‌ها در برابر پروژه یا دارایی و وضعیت امنیت بلاکچین و دارایی

گام ششم: یادگیری تکنیک‌های مدیریت ریسک

خودداری از ورود به معامله‌‌های پرریسک، پیش از آموزش و کسب تجربه کافی در حوزه بازارهای مالی مورد نظر امری بسیار ضروری است.

همچنین لازم است تا از همان ابتدا به روش‌های پرریسک‌تر مانند معاملات اهرمی روی نیاورید. نکته مهم بعدی آن است که یک تریدر حرفه‌ای نسبت به احساسات خود آگاهی و تسلط کافی داشته و توانایی کنار گذاشتن احساسات و پیش‌فرض‌های متعصبانه را نیز به خوبی دارد. از مهمترین تکنیک‌های مدیریت ریسک می‌توان به قانون یک درصد، تعیین حد ضرر و حد سود، رعایت پراکندگی و پوشش‌دهی (Hedge)و میانگین کم کردن اشاره کرد.

گام هفتم: انتخاب درست استراتژی معاملاتی

یک تریدر حرفه‌ای از استراتژی معاملاتی مشخص و مختص به خود پیروی می‌کند. پیش ‌از انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب، لازم است تا انواع مختلف آنها را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و با توجه به انتظارات و ویژگی‌های شخصیتی خود و مواردی از این دست بهترین استراتژی را انتخاب کرد.

شناخته شده ترین استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال عبارتند از: معامله روزانه (Day Trading)، نیوز تریدینگ (News Trading) ، معاملات نوسانی (Swing Trading) ، معاملات روند (Trend Trading) ، اسکالپینگ (Scalping Trading) ، معامله موقعیت (Position Trading)

گام هشتم: انتخاب صحیح پلتفرم معاملاتی

از آنجا که نظارت‌های قانونی بر فعالیت صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال وجود ندارد، لازم است تا انتخاب این پلتفرم‌ها با دقت کافی انجام گیرد. یک تریدر حرفه‌ای پلتفرم معاملاتی خود را با درنظرگرفتن معیارهایی همچون اعتبار و سابقه‌ فعالیت پلتفرم، تعداد کاربران، تعداد ارزهای لیست‌شده، تنوع ابزارهای معاملاتی و تحلیل تکنیکال، مکانیسم‌های مقابله با بحران‌های مالی یا امنیتی، میزان ادغام با دیگر برنامه‌های ارز دیجیتال مانند کیف پول‌ها و سهولت رابط کاربری انتخاب می‌کند.در آخر لازم است بدانید که بهتر است فعالیت خود را با تمرین در نسخه‌های آزمایشی یا دموی پلتفرم‌های معاملاتی شروع کنید.( برای مشاهده بیشتر مطالب آکادمی حقیقی کلیک کنید )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02186034438

 آدرس : تهران ، خیابان کریمخان زند ، مابین خیابان عضدي جنوبی (آبان جنوبی) و نجات الهی (ویلا) ، کوچه شانس ، پلاك 4 ، واحد 7 ، طبقه 3